Adakah kita telah berjaya dalam hidup ??? Apakah ukuran "kejayaan" dalam hidup kita ???

Ukuran kejayaan dalam ISLAM ialah sejauhmanakah kita dapat mentaati perintah-Nya dalam masa yang sama meninggalkan larangan-Nya dan mengamalkan perkara sunnah. Dan ... mengakhiri ucapan dalam hayat kita dengan kalimah "Laa ilaha illallah, Muhammad Rasulullah".

Itulah kejayaan yang sebenarnya. So..., marilah kita sama-sama mencari kejayaan yang sebenarnya itu.

Sabtu, 29 Ogos 2009

Umrah Ziarah hari ke 6 - Jumaat - 07 Ogos 09.

Seawal jam 6.30 pagi, jemaah sudah bersiap sedia dgn pakaian ihram dilobi hotel. Kami dibawa oleh ustaz / mutawwif menaiki bas yg. Disediakan menuju ke Tanaim. Tanaim adalah merupakan miqat yg terdekat bagi penduduk dan orang yg bermukim di kota Mekah. Jaraknya dari Masjidil Haram lebih kurang 5 KM sahaja. Di miqat Tanaim inilah terletaknya mesjid Saidatina Aishah.
Disini, para jemaah akan menunaikan solat sunat tahiyyatul masjid & solat sunat ihram serta berniat mengerjakan umrah dgn Lafaz ; “Sengaja aku mengerjakan umrah dan aku berihram dgn.nya kerana ALLAH taala”. Dgn lafaz ini, bermulalah jemaah berada didalam pantang larang yg 13 perkara
Tugu sempadan diantara tanah haram & tanah halal. Mesjid Aishah yg terletak dibelakang tugu iaitu didalam kawasan tanah halal.
Bagi jemaah lelaki yg berihram, sunat untuk beritibak (membuka bahu kanan) ketika tawaf di Baitullah.
Bukit Safa dari arah kaabah.
Kaabah dari arah bukit Safa.
Pemandangan laluan ke Marwah dari arah Safa.
Diantara lampu hijau, disunatkan berlari-lari anak bagi jemaah lelaki.
Inilah bukit Marwah. Batunya agak licin ditambah pula dgn. shelek.
Alhamdulillah, ibadah umrah hari ini selesai sejam sebelum masuknya waktu utk solat Jumaat. So, masih ada waktu utk balik ke hotel utk mandi dan salin pakaian.

Perlulah diingatkan, solat Jumaat di Masjidil Haram ini juga boleh dihadiri oleh jemaah wanita sebagaimana lazim dan ditempat biasa semasa mengerjakan solat fardhu. Sengaja aku highlight kan disini,kerana aku dapati ada jemaah wanita yg tidak pergi bersolat Jumaat. Tak tahulah aku samaada tidak pergi itu kerana uzur, atau kerana tidak tahu ataupun kerana telah terbiasa amalan spt di rumah/ M’sia.
Sapa-sapa yg datang ke Makkah tapi tak rasa makan ais krim Makkah, memang rugi. harga satu bekas ni 2 Riyal. Tanyalah sapa-sapa yg first time makan ais krim Makkah ni, pasti perkataan yg keluar dari mulut mereka ialah " Ermmmm... sedappppnyeee !!!"

Tiada ulasan: