Adakah kita telah berjaya dalam hidup ??? Apakah ukuran "kejayaan" dalam hidup kita ???

Ukuran kejayaan dalam ISLAM ialah sejauhmanakah kita dapat mentaati perintah-Nya dalam masa yang sama meninggalkan larangan-Nya dan mengamalkan perkara sunnah. Dan ... mengakhiri ucapan dalam hayat kita dengan kalimah "Laa ilaha illallah, Muhammad Rasulullah".

Itulah kejayaan yang sebenarnya. So..., marilah kita sama-sama mencari kejayaan yang sebenarnya itu.

Ahad, 30 Ogos 2009

Umrah Ziarah hari ke 4 - Rabu - 05 Ogos 09.

Hari ini tidak ada program dari Andalusia. Acara bebas. Kebanyakkan masa diisi dgn ibadah sunat terutamanya tawaf sunat. Tawaf sunat sama saja seperti tawaf dalam umrah sebanyak 7 pusingan Cuma bezanya kita tidak perlu berpakaian ihram. Dgn kata lain, boleh berpakaian biasa sahaja juga beralas kepala seperti berkopiah. Selepas tawaf sunat dan solat sunat tawaf di belakang maqam Ibrahim, berakhirlah aktiviti tawaf sunat. Tidak ada Saie di Safa Marwah.
Setiap kali masuk ke Masjidil Haram, tawaf sunat adalah lebih afdal drp solat sunat tahiyyatul masjid. Biasanya para jemaah akan datang ke masjid sejam sebelum masuk waktu solat kerana pekerjaan 7 pusingan tawaf ini memakan masa l/k 40 minit, bergantung kepada ramai tidaknya orang yg. bertawaf.
Di Masjidil Haram ini, ALLAH s.w.t. menganugerahkan 120 rahmat. 60 rahmat utk mereka yg bertawaf mengelilingi kaabah, 40 rahmat utk mereka yg bersolat dan 20 rahmat lagi utk mereka yg memandang kaabah. Maka, semalas-malas aktiviti pun, duduklah sambil memandang kaabah.
Just imagine, selama hayat kita, kita hanya bersolat berkiblatkan kaabah.Tetapi hari ini, kita berpeluang bersolat betul-betul dihadapan kaabah. Alangkah nikmatnya dan nikmat itu hanyalah akan dapat dirasai dan diperolehi oleh mereka-mereka yg berusaha utk datang bersolat dihadapan kaabah.So, berusahalah utk datang.

Boleh dikatakan setiap kali selesai solat fardhu, ada saja jenazah yg disembahyangkan di Masjidil Haram ini. So, bagi mereka-mereka yg tidak tahu/hafal bacaan dlm solat jenazah, berusahalah utk mempelajarinya. Solat jenazahlah yg paling senang sekali diantara solat-solat yg lain.

Selepas takbir pertama, baca Al-Fatihah, selepas takbir kedua, selawat keatas nabi sebagaimana bacaan dlm tahiyyat akhir, selepas takbir ketiga,baca lah doa sekurang-kurangnya “ ALLAH hummaghfir lahum, warhamhum, wa’afihim , wa’fuanhum.Dan selepas takbir yg keempat, bacalah doa “ALLAH humma la tahrimna ajrohum, walaa taftinna ba’dahum waghfirlana walahum”. (Rujuk lah bacaan dalam tulisan jawi utk sebutan makraj yg lebih tepat)
Sabda bnabi s.a.w. “Brg siapa yg bersolat jenazah,maka baginya pahala 1 kirot bersamaan sebesar gunung Uhud”
Pada petangnya selepas solat asar, diadakan majlis ceramah yg bertajuk "Kota Makkah dan kelebihannya". Pengisian drp. cermah ini, membuatkan para jemaah lebih teruja untuk berusaha melipatgandakan lagi amal ibadah sesuai dgn. ganjaran yg ALLAH s.w.t. janjikan.
Ini bukan iklan berbayar atau nak mempromosikan kedai minuman ni. Tapi nak habag kat hampa, aku dgn. jus manggo ni, memang tak boleh berenggang. Terkadang sampai 3 gelas aku beli. Satu gelas besar tu, harga dia 5 Riyal. Dalam peti ais kat bilik hotel aku mesti ada sekurang-kurangnya 1 gelas standby.
Nikmat sedapnya jus manggo ni, sampai sapa-sapa yg. meminumnya, boleh hilang mata hitam dia. Punya lah sedap. Kira ... sampai tak dak ayat lah nak cerita.
So, datanglah ke Makkah. Disamping beribadah kepada ALLAH, minumlah jus manggo.

Tiada ulasan: