Adakah kita telah berjaya dalam hidup ??? Apakah ukuran "kejayaan" dalam hidup kita ???

Ukuran kejayaan dalam ISLAM ialah sejauhmanakah kita dapat mentaati perintah-Nya dalam masa yang sama meninggalkan larangan-Nya dan mengamalkan perkara sunnah. Dan ... mengakhiri ucapan dalam hayat kita dengan kalimah "Laa ilaha illallah, Muhammad Rasulullah".

Itulah kejayaan yang sebenarnya. So..., marilah kita sama-sama mencari kejayaan yang sebenarnya itu.

Selasa, 25 Ogos 2009

Dubai Tour.

On the way aku ke umrah, aku sempat singgah di Dubai. Saja bawa "mem" aku jalan-jalan mengenal Dubai. Aku stop over, kat Dubai ni 2 hari 2 malam.

Aku menginap di Royal Falcon Hotel. Hotel 3 bintang, yg aku search & booking melalui internet dgn rate USD 114 utk. 2 mlm.

Nak bawa "mem" aku jalan-jalan semua tempat menarik kat Dubai ni, aku pun bukannya tahu sangat. So, nak bagi senang dan kena rata semua tempat, aku ikut "tour" je. Dengan harga 220 Dirham (l/k RM 220) seorang / hari, kami naik "big bus".

Big bus ini terbahagi kepada 2 route - Red route & Blue route. Red route terdiri drp. 8 lokasi iaitu : (1) Wafi Mall , (2) Creek Walk , (3) Dubai Museum , (4) Old Souk , (5) Sheikh Saeed Al-Makhtoum heritage village , (6) Gold Souk , (7) Abra station river cruise & (8) Diera City Center. Kekerapan bas ialah 1/2 jam sekali.
Manakala Blue route terdiri drp. 11 lokasi iaitu : (11) Diera City Center, (12) Wafi Mall, (13) Jumeirah Mosque, (14) Mercato Mall, (15) Jumeirah Beach Park, (16) Jumeirah Public Beach, (17) Souk Madinat Jumeirah, (18) Palm Island / Atlantis, (19) Emirates Mall - ski dome, (20) Dubai Mall & (21) Festival city. Kekerapan bas ialah sejam sekali.
Pemandangan didalam bas bahagian atas. Setiap penumpang akan diberi ear phone, dicucuk kat belakang seat tu utk mendengar penerangan sebagai pengganti pemandu pelancong. Ia terdapat 8 pilihan bahasa.
Penumpang boleh turun di mana-mana lokasi perhentian untuk pergi jalan-jalan dan naik semula coming bus untuk ke lokasi seterusnya.

Dubai yg. dulunya padang pasir kini bertukar menjadi padang rumput menghijau. Aku tak ingat berapa Dubai terpaksa consume air untuk mengekalkan keadaan hijau ini.

Pelabuhan tradisional, sejak dulu sehinggalah kehari ini masih kekal. Kebanyakkan barang yg. diimport & eksport dgn. tongkang ini ialah diantara negara-negara teluk.

Spice souk

Souk Madinat Jumeirat.

salah satu sudut di kawasan Souk Madinat Jumeirat.

Pemandangan didalam Souk Madinat Jumirah.

Pelbagai warna & jenis koleksi sisha.

Sebahagian jenis rumah yg. terdapat di Palm Island.

Kondo / Apartment di Palm Island.
Indoor ski di Emirates Mall.
Banyak tempat-tempat menarik lain tak dapat aku ambek gambarnya kerana kebetulan Dubai pada masa ini dilanda sand storm.

Tiada ulasan: