Adakah kita telah berjaya dalam hidup ??? Apakah ukuran "kejayaan" dalam hidup kita ???

Ukuran kejayaan dalam ISLAM ialah sejauhmanakah kita dapat mentaati perintah-Nya dalam masa yang sama meninggalkan larangan-Nya dan mengamalkan perkara sunnah. Dan ... mengakhiri ucapan dalam hayat kita dengan kalimah "Laa ilaha illallah, Muhammad Rasulullah".

Itulah kejayaan yang sebenarnya. So..., marilah kita sama-sama mencari kejayaan yang sebenarnya itu.

Jumaat, 24 April 2009

Umrah Transit - Hari ke 7 (Selasa, 21 April 09)

Program hari ini ialah ziarah luaran. Lokasi pertama ialah Masjid Quba.
Masjid ini letaknya l/k 4.8 km dari Masjid Nabawi. Ia adalah masjid pertama yg dibina oleh Rasullullah s.a.w. bersama sahabat-sahabatnya ketika baru tiba di Madinah pada awal hijrah.
Rasullullah s.a.w. bersabda, "Barang siapa yg berwudhuk dari tempat tinggalnya (hotel), lalu ia datang bersolat sunat 2 rakaat di masjid Quba ini, maka baginya ganjaran 1 ibadah umrah".
Salah satu gambaran bahagian dalaman masjid Quba.
Lokasi lawatan kedua ialah ladang kurma. Buah kurma baru nak berputik.Lokasi lawatan ketiga, Jabal Uhud. Jaraknya adalah l/k 12 km dari Masjid Nabawi.
Bukit yg kelihatan itulah Jabal Uhud yg bersambungan ke bahagian sebelah kanannya sehingga sepanjang hampir 1 km.
Ini adalah maqam syuhada Uhud yg diantaranya ialah bapa saudara nabi, Saidina Hamzah.
Firman ALLAH s.w.t. : "Jika kamu (pada Perang Uhud) mendapat luka, maka mereka pun (pada Perang Badar) mendapat luka yg. serupa. Dan masa (kejayaan dan kehancuran) itu, Kami pergilirkan diantara manusia (agar mereka mendapat pelajaran), dan agar ALLAH membezakan orang-orang yang beriman (dgn. orang-orang kafir) dan agar sebahagian kamu dijadikan-Nya gugur sebagai syuhada. Dan ALLAH tidak menyukai orang-orang yg zalim". (Ali Imran - 140)
Ini adalah salah satu signboard yg terdapat di hadapan maqam syuhada Uhud tersebut.
Firman ALLAH s.w.t. : "Dan mengapa kamu hairan ketika di timpa musibah (kekalahan pada Perang Uhud), pada hal kemu telah menimpakan musibah dua kali ganda (kepada musuh-musuhmu pada Perang Badar) kamu berkata, "Dari mana datangnya (kekalahan) ini?". Katakanlah, "Itu adalah dari kesalahan dirimu sendiri". Sungguh ALLAH Maha Kuasa atas segala sesuatu. " (Ali Imran-165)
Lokasi lawatan ke-4 ialah Masjid Qiblatain (Masjid 2 kiblat).
Masjid ini agak luar biasa kerana satu dari mihrabnya menghadap ke kaabah di Baitullah dan satu lagi menghadap ke Masjidil Aqsa di Baitul Maqdis.
Menurut riwayat, semasa baginda Rasullullah s.a.w. sedang bersolat, turun wahyu yg maksudnya:
"Sesungguhnya Kami sering melihatmu menengadah kelangit,maka Kami akan mempalingkan mukamu ke kiblat yang engkau sukai, maka hadapkanlah mukamu ke Masjidil Haram". Al-Baqarah 144.

Lalu baginda pun berpusing 180° mengadap ke kiblat yg baru spt mana yg telah ALLAH perintahkan.
Lokasi lawatan terakhir ialah kilang mencetak Al-Quran.
Disini, hanya kaum lelaki sahaja yg dibenarkan masuk melihat didalam kilang printing. Manakala kaum wanita hanya dibenarkan setakat galeri & tempat membeli Al-Quran sahaja.
Bagi pelawat lelaki, kilang menghadiahkan senaskah Al-Quran kepada setiap pelawat. Alhamdulillah.

Tiada ulasan: