Adakah kita telah berjaya dalam hidup ??? Apakah ukuran "kejayaan" dalam hidup kita ???

Ukuran kejayaan dalam ISLAM ialah sejauhmanakah kita dapat mentaati perintah-Nya dalam masa yang sama meninggalkan larangan-Nya dan mengamalkan perkara sunnah. Dan ... mengakhiri ucapan dalam hayat kita dengan kalimah "Laa ilaha illallah, Muhammad Rasulullah".

Itulah kejayaan yang sebenarnya. So..., marilah kita sama-sama mencari kejayaan yang sebenarnya itu.

Sabtu, 25 April 2009

Umrah Transit - Hari ke 3 (Jumaat, 17 April 09)

Seawal jam 7 pagi, kami telah bersiap sedia dgn. pakaian ihram. Dibawa oleh mutawif menaiki bas yg. disewa khas oleh Andalusia ke Tanaiem. Tanaiem adalah salah satu drp. miqat tempat untuk berniat ihram bagi penduduk atau mereka yg. bermukim di Mekah. Ia juga merupakan miqat yg terdekat iaitu hanya 5 km sahaja dari Masjidil Haram.
Di miqat Tanaiem inilah terletaknya masjid Aishah. Disini, jemaah akan menunaikan solat tahiyatul masjid, solat sunat ihram dan berniat untuk mengerjakan umrah. Setelah itu, jemaah akan dibawa kembali ke Masjidil Haram untuk menunaikan ibadah umrah untuk kali yg. ke-2. Alhamdulillah, ibadah umrah ini dapat diselesaikan sebelum solat jumaat.
Hijir Ismail dan pancuran emas, salah satu tempat yang mustajab doa. Amat susah untuk dapat masuk untuk solat sunat 2 rakaat & berdoa disitu.
Pintu Kaabah dan Multazam. Salah satu tempat makbul doa terutamanya memohon keampunan. Disini agak sesak kerana ia close to Hajarulaswad. 2 kali aku dapat kucup Hajarulaswad dgn mencelah masuk dari arah pintu kaabah ini.

Hari jumaat adalah cuti hujung minggu disini. Kebanyakkan drp. penduduk tempatan, sekitarnya & pekerja binaan turut mengambil kesempatan melakukan ibadah umrah. So, suasana menjadi lebih meriah.

Tiada ulasan: