Adakah kita telah berjaya dalam hidup ??? Apakah ukuran "kejayaan" dalam hidup kita ???

Ukuran kejayaan dalam ISLAM ialah sejauhmanakah kita dapat mentaati perintah-Nya dalam masa yang sama meninggalkan larangan-Nya dan mengamalkan perkara sunnah. Dan ... mengakhiri ucapan dalam hayat kita dengan kalimah "Laa ilaha illallah, Muhammad Rasulullah".

Itulah kejayaan yang sebenarnya. So..., marilah kita sama-sama mencari kejayaan yang sebenarnya itu.

Rabu, 20 April 2011

Visit Doha - Qatar.

Qatar adalah sebuah negara kecil yg terletak di Teluk Parsi. Keluasan negaranya adalah besar sedikit daripada negeri Kedah iaitu 11.437 km2 berbanding negeri Kedah 9 500 km2. Merujuk kepada peta negara Qatar di bawah, jarak dari Doha di pantai timur ke Dukhan di pantai barat adalah l/k 60 km saja. Dengan kata lain, Qatar ni pusing satu hari pun boleh habis.

Jumlah penduduknya pulak hanyalah sekitar 1.5 juta orang. Matawangnya adalah Qatar Riyal (QAR). 100 QAR bersamaan  l/k RM 82.83. Maknanya, duit kita besar sikit dari duit Riyal dia.
Semenjak penerbangan Emirates ke Sudan mengalami masalah, aku terpaksa beralih ke Qatar Airways. Dah 3-4 trips aku transit kat Doha ni dan keluar bermalam di hotel sekitar Doha provided by airline. Dengan short transit ni, aku tak berkesempatan utk pergi merayau di sekitar Doha. Sebagai seorang yg suka merantau tengok tempat orang, aku rasa aku perlu mengambil kesempatan ini utk mengenali Doha dgn lebih dekat dan lebih jelas lagi. Apatah lagi aku tak bercadang untuk naik Qatar Airways lagi pada coming trips sbb dah boleh naik Emirates balik. Cuma nya seminggu ada 3 hari saja flight Dubai ke Khartoum vice versa.

So, on my way back to Sudan pada trip yg lalu, aku datang awal sikit dan break journey kat Doha 2 hari. Aku depart dari KLIA pkl 10.30 pg. Setelah l/k 7 jam penerbangan, aku selamat mendarat di Doha International Airport pada pkl 12.30 t/hari waktu Qatar. 

Untuk masuk ke negara Qatar ni, kita dikenakan bayaran entry visa sebanyak 100 Riyal. Bayar kat imigresen semasa nak cop passport. Biasanya imigresen tu akan mintak kad kredit. Kes aku hari tu, ntah apa hal, imigresen tu kata kad kredit aku ada masalah, tak boleh nak slot. So, dia suruh aku pegi counter bank kat sebelah tu dan buat tukaran duit dan bayaran disana. Resit bayaran tu bawa dan bagi kat imigresen tu. So far, orait lah ... tak da la banyak masalah. 
Setelah keluar dari airport tu, aku tanya orang kat airport tu, kat mana nak naik teksi. Kebetulan masa tu, tak da teksi yg lalu. Orang tu pun tunjuk la, " tu... kat situ...". Dengan agak terkejut beruk, aku berkata dlm hati aku, "Hah... kat sini ???? Kat tgh panas ni ????" Qatar Airways dok war-war kan sangat kata perkhidmatan dia bertaraf 5 star. 5 star apa, kena tunggu teksi tengah-tengah panas mcm ni. Tahan kira la panas, kalau hujan, tak ke basah lokoeh. Tak pa lah, dugaan !!! Bukan nya Qatar yg pelawa aku pi tempat dia. Tapi aku yg saja gatai nak berjalan pi tengok tempat dia. So, terima saja lah apa seadanya.
Aku naik teksi dari airport ke La Villa Hotel yg telah aku tempah sebulan yg lalu melalui Booking.com di internet dgn harga QAR 215 semalam. Ini lah rupa bilik hotel tu. Hotel nombor 2 termurah yg aku dapat. Kat dlm teksi tadi, aku tanya jugak kat dreba teksi tu, berapa harga hotel paling murah disekitar Doha ni. Dreba tu kata, paling murah sekitar QAR 280. Kata hati aku, 200 lebih ... murah apanya. Kalau kat KL, hotel mcm ni,aku ingat 70 ringget pun buleh dapat. Tapi itulah hakikatnya kat Doha ni.
Ini adalah gambar yg aku ambek dari tingkap bilik hotel di tingkat 7. Walaupun hotel ni agak "hawseaw", tapi lokasi dia memang strategik. Dekat dgn serba serbi jenis souk, serba serbi jenis bank, serba serbi jenis money changer, terminal bas, tempat makan dan just walking distant to Al-Corniche.
Setelah hantar report dan maklumat terkini kepada "Ministry of Housing" aku kat M'sia melalui wifi internet dlm bilik hotel, ptg tu jugak aku go ahead dgn misi aku datang ke Doha - jalan-jalan tengok tempat orang.
Ini adalah sebahagian drp. bangunan yg terdapat di sekitar Souk Waqif. Aku tertarik dgn seni binanya.
Lantainya dilapik dgn kayu bakau dan seperti anyaman buluh kalau tak silap aku. Al-mushkil nya, ada ka paya bakau & hutan buluh kat negara padang pasir ni ??? Ana ma'arif.
Ini nampaknya spt. pasar menjual peralatan menunggang unta dan perkhemahan badwi kat tgh padang pasir. Disebabkan kat rumah aku tak da bela unta, so aku pun tak berminat la nak usya lebih-lebih.
Round-round dulu tengok seni reka bangunan, tengok barang, tengok gelagat orang dan tengok apa-apa yg ada kat sekitar area ni.
Ini adalah salah satu restoran yg ada disekitar Souk Waqif ni.
Ini adalah sebahagian drp. barang2 yg dijual di dalam kawasan Souk Waqif.
Ini pula adalah pemandangan di salah satu sudut di Souk Waqif tu. Saja aku ambek gambar unta ni mengingatkan dalam Surah Al-Ghasyiah ayat 17 - ALLAH berfirman yg maksudnya "Apakah mereka tidak melihat, ibil / unta itu bagaimana ia diciptakan". 

So, marilah kita tgk unta tu, dan pakat sama-sama mencari apakah keistimewaannya sehingga ALLAH menyuruh kita berbuat demikian.  

Day - 2

Program hari ini ialah pergi berjalan agak jauh sikit. Di Doha ni, tempat-tempat menarik dia kebanyakannya terletak disepanjang teluk seperti peta dibawah. Jarak dari hujung teluk sebelah sini ke hujung teluk di sebelah sinun l/k 5 km saja. 
 
Dari hotel, aku menapak ke tepi laut. Photo diatas menunjukkan kedudukan aku di teluk sebelah sini. Manakala bangunan-bangunan tinggi itu terletak di hujung teluk sebelah sinun. Di Doha ni, kawasan itulah yg agak pesat membangun dengan bangunan-bangunan tinggi berbentuk modern. 
Benda alah ni terletak di kawasan kat tengah-tengah teluk tu. Tapi tak tahulah aku samada Qatar ni mempunyai produk pearl ke tidak kerana aku tak nampak pun orang jual mutiara.
Dari dulu lagi aku tertarik untuk melihat bangunan ini dgn lebih dekat kerana aku agak mesti orang panggil dia "mesjid berpusing".
Lalu aku pergi utk melihat dgn lebih dekat. Didindingnya tertere perkataan "FANAR - Qatar Islamic Cultural Center".
Ini lah pemandangan kat ground floor dlm bangunan FANAR ni. Tangga ke 1st. floor tu, terdapat dewan solat. Aku berpeluang solat fardhu berjemaah di sini sekali. Jemaahnya penuh mcm solat Jumaat.
Ini sebahagian drp. ruang galeri kat dlm bangunan tu. Boleh masuk dari pintu depan dan keluar kat pintu belakang dimana terdapatnya banyak souk / kedai / bazaar.
Dari kawasan kat tengah teluk tadi, aku dah rasa malas nak berjalan sebab tak nampak apa-apa yg menarik. Lalu aku pun tunggu bas untuk ke Doha City Center di kawasan bangunan tinggi yg banyak-banyak tadi. Kat dlm City Center ni adanya Carrefour. Tapi Doha City Center ni tidaklah sebesar, se-gah dan semeriah Dubai City Center. Boleh lah ....!!!
Setelah merayau dan beli T-shirt "Doha-Qatar" untuk anak-anak aku kat dalam Carrefour tu, aku naik bas balik ke hotel. Public transport kat Doha ni sama ada bas maupun teksi, satu color tu saja yg dikendali kan oleh syarikat "karwa". Kebanyakkan driver bas nya adalah "pare" - Philipino. Bas ni tak terima cash money.
Untuk menggunakan perkhidmatan bas ni, anda dikehendaki membeli smartcard ini dengan mengisi borang maklumat diri  termasuk nombor passport terlebih dahulu. Kad ini bernilai 30 Riyal dgn jumlah kredit 20 Riyal. Kredit ini boleh / perlu di top-up.
Inilah dia Terminal bas Doha. Macam stesen bas kat Sg. Petani saja. Lepak kat stesen bas ni rasa mcm dok kat stesen bas di Manila la pulak.
Tepat pkl. 3 ptg, sebagaimana yg dijanjikan, aku dikunjungi oleh Mr. Wan Aidi, team member Thar Jath Development Project (TJDP)- Sudan tahun 2005 dulu. Sejak completed TJDP dulu sehingga kini, beliau  berkhidmat dgn Qatar Petroleum (QP) sebagai senior engineer bahagian mende ntah... tak ingat dah aku.

Aku dibawa oleh Wan Aidi berkunjung ke rumahnya kira-kira 15 minit perjalanan dari hotel melalui jalan ke arah Dukhan. Sesampainya aku dirumah beliau, wife beliau dah siap masak nasik. Alhamdulillah, rezeki. Wife beliau juga berkhidmat dgn QP. 

Aku lepak dan bersembang-sembang dgn Wan Aidi sampai pkl 8.30 mlm. Pastu, aku mintak Wan Aidi hantar aku balik. Aku tak boleh lama-lama sebab kat Qatar pkl. 7 lebih dah isyak. Pkl. 4 pagi dah masuk Subuh. Pastu pulak,QP dan kat Qatar umumnya, working hours dia start pukul 6.30 pagi hingga pukul 2.30 ptg. Sbb tu dia dtg jemput aku kat hotel pkl 3 ptg. lepas working hours dia.
Dengan izin Wan Aidi, ada satu perkara aku nak share dgn nko orang iaitu rumah beliau tu disewa dgn kadar 11 000 Riyal / month. Jumlah itu adalah merupakan peruntukan elaun sewa rumah drp. QP. Masya-ALLAH.

So...kalau elaun sewa rumah saja dah 11000 Riyal, agak-agaknya lah, berapa gaji beliau sebulan ??? Pada paparan ini, bukanlah niat aku nak ajak tuan / puan semua bertanding meneka berapa gaji beliau sebulan. Tetapi, aku nak ajak nko orang semua tumpang seronok, bersyukur dan berbangga kerana ALLAH s.w.t. telah memilih beliau utk menerima limpahan rezeki itu. Alhamdulillah ...!!!

Day - 3

Program pagi ini ialah pergi melawat  Museum Islamic Art. Museum ini mula di buka pada pkl 10 pagi dan masuk adalah free.
Pemandangan bahagian hadapan museum.
Lokasi museum ini adalah dikawasan teluk Al-Corniche tu dan menganjur ke laut.
Pemandangan ruang legar didalam bangunan museum.
Pemandangan ruang legar dari 2nd. floor.
Berikut adalah sebahagian drp. manuskrip, artifak dan mende-mende yg dipamerkan di museum ini.


Setelah selesai melawat museum, aku berjalan kaki menyusuri Al -Corniche ni ke satu tempat yg pernah aku kunjungi pada tahun 2005 dulu iaitu tempat nelayan mendarat dan menjual ikan segar.
Aku suka tengok ikan yg masih hidup dan melompat disini. Kebanyakan nelayan disini adalah orang India & Bangla. Manakala pembeli nya pulak kebanyakannya adalah dari kalangan orang-orang asia. Orang Arab kurang makan ikan, depa makan dagin.
Dari sini, aku balik ke hotel. Aku check out pkl. 12 t/hari. Ambek teksi terus ke airport lepak kat lounge. Pkl 4 ptg. aku terbang ke Khartoum utk menyelesaikan tugasan selama 30 hari sebelum boleh kembali ke Malaysia semula untuk bercuti selama 30 hari pulak. Begitulah kitaran hidup aku.
Kesimpulan drp. travel trip aku ke Qatar kali ini ialah Qatar bukanlah pilihan yg sesuai untuk melancong. Tak dak apa yg menarik. Qatar adalah merupakan lombong emas kepada mereka yg. berpeluang untuk mencari rezeki di sini. Namun untuk mendapat peluang, bukanlah mudah. Itu belum dikira permainan politik drp. mereka-mereka yg dah lama bertapak disini seperti dari negara India.

Apa-apa hal pun, ini semua ALLAH taala punya reja. Jangan mencari keredhaan manusia dengan mengenepikan keredhaan ALLAH taala. Hidup ni bukannya nak tongkat langit. Semoga kita semua terdiri dari kalangan orang-orang yg terpelihara, insya-ALLAH.

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum ... TAHNIAH berjaya berBLOG juga akhirnya. My comment ... menarik( gambar dan baris-baris ayatnya ) and of course there's still room for improvement. I like ur last paragraph ... ermmm .. JANGAN MENCARI KEREDHAAN MANUSIA DENGAN MENGENEPIKAN KEREDHAAN ALLAH ... ! by the way, kalau org Qatar tak makan ikan, sapa pula yang membeli ikan yang di jual sebegitu banyak ??? .. kak yah

bondasayang berkata...

Wow best nyer..hari tu Shikin sempat transit kat airport Doha je 6 jam...memang mahal giler2 kar sana...hahaha nak shoping Euro pun dah habis...tp memang nak kena pi lain tgk abg punya catatan best n interesting...nantilah nak tour 4by4 to Arab pulak...Dubai.Qatar..Yaman..Umrah sekali lagi..takpun lkajak pergi Sudan...hehehe

Tanpa Nama berkata...

Ok ler tu bro... wa dulu pi sini sana tak peronah ambik gambor... maklumlah poket kecik... ahaks...
sekarang nak pi KL pun kena kolek tabung... kira wet silin satu-satu... hahahahaha....
Seb bek anak-2 wa kaya-kaya, bleh ler tumpang semangkok dua.... tapi wa memang berhajat nak travelling naik motor pi Mekah... insyaallah..

Tanpa Nama berkata...

Ape yg Lu merepek..???
(Tanpa Nama kat ats aku nie)

Hotel Dieng berkata...

nice posting nih :)

Wak Lat berkata...

itulah SPAM namanye bang.. hahaha