Adakah kita telah berjaya dalam hidup ??? Apakah ukuran "kejayaan" dalam hidup kita ???

Ukuran kejayaan dalam ISLAM ialah sejauhmanakah kita dapat mentaati perintah-Nya dalam masa yang sama meninggalkan larangan-Nya dan mengamalkan perkara sunnah. Dan ... mengakhiri ucapan dalam hayat kita dengan kalimah "Laa ilaha illallah, Muhammad Rasulullah".

Itulah kejayaan yang sebenarnya. So..., marilah kita sama-sama mencari kejayaan yang sebenarnya itu.

Sabtu, 25 April 2009

Umrah Transit

Dengan nama ALLAH yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.
Selawat dan salam keatas junjungan besar kita nabi Muhammad s.a.w.
Terima kasih yang tidak terhingga kepada WNPOC, En. Kusaimi & EP Engineering, puan Siti Norbaiyah & rakan2 diatas approval, pertolongan, usaha & tumpang bersusah payah menguruskan change route flight ticket untuk aku break journey bagi mengerjakan ibadah umrah & ziarah.

Alhamdulillah, akhirnya pada tanggal 15 hb. April 2009, termakbul juga hasrat & doa aku untuk menjadi tetamu ALLAH dengan berkunjung ke Baitullah bagi menunaikan ibadah umrah di Makkah Al-Mukarramah & menziarahi Rasullullah s.a.w. di Madinah Al-Munawwarah.

Catatan ini aku persembahkan adalah sebagai kenang-kenangan. Juga untuk memperingatkan kembali apabila aku di izinkan ALLAH lagi untuk menjadi tetamu-Nya buat kali yg. ke-2 dan yg. keseterusnya, insyaALLAH.

Disampaing itu juga, sebagai sedikit tips & view bagi mereka yg ingin, berhajat, bercita-cita dan berazam untuk berkorban merendahkan dirinya untuk turut datang menjadi tetamu ALLAH & Rasul-Nya di bumi yg. penuh barokah ini.

Setelah membuat pencarian di internet tentang travel agen yg. mengendalikan pakej umrah & jadual penerbangan dari beberapa airline, Alhamdulillah, akhirnya aku dipertemukan dgn. Andalusia. Setelah membuat beberapa siri pertanyaan dan perbincangan, Andalusia bersedia memberikan aku perkhidmatan menguruskan visa umrah. Dengan menggunakan tiket penerbangan sendiri (company), Andalusia mengenakan RM 1600 untuk urusan visa & ground handling (hotel, makan & transpotation).

Untuk mendapat visa umrah ini, travel agen perlu submit nama kita ke Arab Saudi terlebih dahulu. Setelah mendapat kelulusan, barulah travel agen akan membawa passport kita ke kedutaan Arab Saudi di KL. Kita perlu menyediakan 4 keping gambar ukuran passport dgn sais muka 80% & background putih, bukannya biru sebagaimana biasa. Juga kad klinik yg mengesahkan kita telah mendapat suntikan.
Terdapat 2 jenis pakej dalam mengerjakan ibadah umrah & ziarah ini. Pakej pertama, dari Jeddah ke Madinah dahulu untuk buat ziarah, kemudian baru ke Mekah untuk berumrah. Pakej kedua, dari Jeddah langsung ke Makkah untuk perform umrah dahulu kemudian baru buat ziarah ke Madinah.

Oleh kerana pakej aku ini pergi ke Makkah dahulu, aku terpaksa mengenakan pakaian ihram sedari KLIA lagi kerana miqat untuk berniat umrah adalah di Yalamlam iaitu sejam sebelum flight mendarat.
(Baguihnya MAS punya business, 1/2 flight kosong)

Dalam hal ini, aku ingin mengesyorkan bagi jemaah yg. berihram sedari KLIA, eloklah memakai kain ihram yg di bahagian bawah dulu dan berkemeja sahaja. Ini kerana dibimbangi semasa didalam pesawat, anda mungkin menghadapi kesukaran ketika berada didalam toilet pesawat. Dengan keadaan toilet pesawat yg. sempit, anda perlu berhati-hati agar kain ihram anda tidak terkena najis. Kemeja yg. anda pakai boleh anda tukar dgn kain ihram setelah pesawat hampir sampai ke kawasan miqat.
(Syoknya naik flight hari ni, byk seat kosong. Boleh tidur telentang. Tapi bagi mereka yg tidur buas, awas ... kerana anda tiada lagi 2nd. protection cover. Takut tak sedar kain ihram terselak)

Bagi kaum lelaki, diantara pantang larang dalam berihram ialah tidak boleh memakai pakaian berjahit. So, jangan lupa untuk menanggalkan underwear apabila mengenakan pakaian ihram di KLIA. Al-hasil, bila kat dalam flight nanti, mata tu kena la jaga sikit. Tak boleh la liar sangat tengok stewardess.

Bagi wanita, tidak menjadi masalah kerana pakaian ihram mereka ialah baju biasa & bertelekung. Begitulah juga dgn. mereka yg. akan pergi buat ziarah ke Madinah dahulu, mereka boleh lah berpakaian biasa sahaja. Ini kerana mereka kelak akan berihram di Madinah. Miqat mereka adalah di Bir Ali, on the way dari Madinah ke Makkah.

Tiada ulasan: