Adakah kita telah berjaya dalam hidup ??? Apakah ukuran "kejayaan" dalam hidup kita ???

Ukuran kejayaan dalam ISLAM ialah sejauhmanakah kita dapat mentaati perintah-Nya dalam masa yang sama meninggalkan larangan-Nya dan mengamalkan perkara sunnah. Dan ... mengakhiri ucapan dalam hayat kita dengan kalimah "Laa ilaha illallah, Muhammad Rasulullah".

Itulah kejayaan yang sebenarnya. So..., marilah kita sama-sama mencari kejayaan yang sebenarnya itu.

Sabtu, 25 April 2009

Umrah Transit - Hari ke 5 (Ahad, 19 April 09)

Travel agent hanya menyediakan 3 kali sahaja pakej menunaikan ibadah umrah bersama. Bagi mereka yg. ingin membuat ibadah umrah tambahan, mereka bolehlah pergi melaksanakannya sendiri-sendiri.

Pagi ini, room mate aku telah berihram dari bilik hotel dan keluar pergi ke miqat Tanaiem untuk berniat umrah disana. Tidak susah kerana terdapat banyak van-van yg. menyediakan perkhidmatan membawa jemaah pergi & balik dgn bayaran 2 Riyal (RM 2) untuk satu perjalanan. Kalau charted teksi, pergi balik 30 riyal (RM 30).

Ibadah umrah yg keseterus kalinya ini, biasanya diniatkan utk aruah ibubapa kita atau sesiapa sahaja. Kita boleh juga mewakilkan kepada orang lain utk. melaksanakan ibadah umrah ini utk. kedua orang tua kita misalannya. Standart prize utk umrah badal ini ialah RM 150 sekali umrah. Biasanya kita wakilkan kepada mutawif kerana disamping mutawif membimbing jemaah ketika melaksanakan ibadah umrah ini, beliau juga dapat berniat utk. maksud yg. tersebut.

Inilah salah satu drp. bank yg terdapat berhadapan dgn Masjidil Haram. Sekiranya kita mempunyai saving account di bank ini di Malaysia, kita boleh menggunakan kad ATM kita di mesin ATM disini untuk mengeluarkan wang terus dalam tukaran Riyal. Mudah bukan !!!

Pancuran air zam-zam yg disediakan di luar masjid utk para jemaah minum dan mengambilnya dalam quantity yg. byk. Kalau utk. minum, dimerata-rata tempat didalam mesjid ada disediakan siap dgn cawan plastik pakai buang. Minumlah sebanyak mana yg terlarat. No problem.

Hari ini, aku tidak dapat ikut serta kerana aku perlu membuat persiapan & urusan untuk berangkat ke Jeddah pada ptg. ini. Oleh kerana aku datang utk. tempoh yg singkat, aku akan berpecah meninggalkan group jemaah aku dan balik ke Jeddah utk joint group yg baru datang dari Malaysia utk terus ke Madinah.
Hotel Makkah Hilton yg. betul-betul facing Masjidil Haram di pintu King Abdul Aziz.

Setelah selesai solat asar, aku terus melaksanakan tawaf wada (tawaf selamat tinggal). Tawaf wada ini adalah wajib bagi sesiapa yg hendak meninggalkan kota Mekah. Setelah selesai melaksanaka tawaf wada ini, sebaiknya bersegera meninggalkan kota Mekah ini. Tidak boleh lagi melakukan aktivit lain spt bershopping melainkan utk keperluan perjalanan kelak spt. membeli makanan dan menunggu bas yg. lambat sampai. Sekiranya sengaja melengah-lengahkan spt lepak tidur kat katil dibilik hotel, maka tawaf wada tadi akan terbatal dan anda perlu mengulanginya semula.
Alhamdulillah, selama beberapa hari aku di Mekah, aku telah berkesempatan mengucup Hajar Aswad sebanyak 3 kali. Dgn. keadaan jemaah yg. ramai & berebut-rebut, memang teramat sukar utk. berpeluang mengucup.

Apa yg. aku practice kan sebelum berpeluang mengucup Hajarulaswad ini ialah beristiqfar byk2 telebih dahulu dan mohon ALLAH s.w.t. ampunkan segala dosa2 yg lalu. Ikhlaskan diri minta kepada ALLAH s.w.t supaya diberi raung sehingga membolehkan kita dapat mengucup Hajarulaswad ini. InsyaALLAH, anda akan dapat. Sekiranya masih tidak berpeluang juga disebabkan orang yg terlalu ramai. mintalah ALLAH taala gantikan dikesempatan yg. lain.

Pada ketika ini, anda mungkin ditemui oleh beberapa org pemuda Indon yg menawarkan diri untuk membawa anda merempuh masuk mengucup Hajarulaswad ini. Setelah anda berjaya mengucupnya, mereka akan meminta bayaran drp anda sehingga 500 Riyal (RM 500). So, berhati-hatilah.

Pada aku, Hajarulaswad ini adalah batu syurga milik ALLAH. Berdoa mintak langsung saja dgn. ALLAH. Tidak perlulah menggunakan orang lain yg. mana mereka itu pula menganiaya orang lain pula untuk menarik kita masuk ke dalam.

Wallahua'lam.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

[url=http://firgonbares.net/][img]http://firgonbares.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]i buy windows xp software, [url=http://firgonbares.net/]buy photoshop 8[/url]
[url=http://firgonbares.net/][/url] college student discount software free purchase software
buy software licenses [url=http://firgonbares.net/]is it legal to buy oem software[/url] nero recode
[url=http://firgonbares.net/]filemaker pro 10 templates[/url] kaspersky 7 patch torrent
[url=http://firgonbares.net/]oem software safe[/url] tutorial adobe photoshop cs3
buy microsoft softwares [url=http://firgonbares.net/]microsoft office discount price[/b]

Tanpa Nama berkata...

[url=http://sunkomutors.net/][img]http://sunkomutors.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]nero 9 cracks, [url=http://sunkomutors.net/]Mac FileMaker Server[/url]
[url=http://sunkomutors.net/][/url] second hand adobe software quarkxpress tutorial
adobe photoshop cs3 extended free trial [url=http://sunkomutors.net/]counter strike wsaeintr error in windows vista[/url] free macromedia software
[url=http://sunkomutors.net/]can i purchase software[/url] software reseller directory
[url=http://sunkomutors.net/]adobe creative suite 3 design premium upgrade[/url] cheapest place to buy software
microsoft web page software [url=http://sunkomutors.net/]ict software shop imperial[/b]