Adakah kita telah berjaya dalam hidup ??? Apakah ukuran "kejayaan" dalam hidup kita ???

Ukuran kejayaan dalam ISLAM ialah sejauhmanakah kita dapat mentaati perintah-Nya dalam masa yang sama meninggalkan larangan-Nya dan mengamalkan perkara sunnah. Dan ... mengakhiri ucapan dalam hayat kita dengan kalimah "Laa ilaha illallah, Muhammad Rasulullah".

Itulah kejayaan yang sebenarnya. So..., marilah kita sama-sama mencari kejayaan yang sebenarnya itu.

Ahad, 30 Ogos 2009

Umrah Ziarah hari ke 2 - Isnin - 03 Ogos 09.

Seawal jam 6.30 pagi, jemaah berkumpul di lobi hotel untuk pergi ziarah luar. Lokasi pertama ialah ke Masjid Quba.
Sabda nabi s.a.w.: “Barang siapa yg berwuduk dari rumahnya (hotel) kemudian bersolat di Masjid Quba ini, maka bagi nya ganjaran pahala satu ibadah umrah”.

Nabi s.a.w. sangat sayang kepada perkampungan Quba ini kerana disinilah penduduk Madinah menyambut ketibaan nabi s.a.w. semasa peristiwa pertama kali baginda berhijrah dari mekah dahulu. Mereka menyambut ketibaan nabi dengan syair yg. Sehingga ke hari ini masih kita ikuti iaitu “ Tholaal badru alaina” .maksud keseluruhan syair tersebut ialah :

Terbit bulan purnama menerangi kami,
Dari sana diantara jalan gunung Wada’
Wajib bersyukur atas sekelian kami
Selama berdoa kepada ALLAH yg. Mendoa

Wahai Paduka yg diutus kepada kami
Kau datang dengan agama yg dipatuhi
Kau datang berkunjung ke Madinah kami
Mendapat kelapangan wahai sebaik daie.
Program kedua ialah melawat ladang kurma. Disini, jemaah boleh membeli kurma. Tapi untuk mendapat harga yg lebih murah, better bersabar dahulu kerana diakhir program nanti, jemaah akan dibawa ke pasar kurma.
Diladang kurma ini, hanya terdapat satu sahaja kedai yg. menjual kurma. Gambar diatas ialah tempat minum teh yg. disediakan oleh tuan kedai kurma. Teh "O" tu free je.
Program ketiga ialah menziarahi maqam syuhada Uhud. Tiada byk yg ingin aku perkatakan kerana ianya telah aku tampilkan pada siri umrah transit yg lalu.
Gambar diatas menunujukkan bhgn. dlm. maqam shuhada Uhud berlatar belakangkan Bukit Rummat (Bukit Pasukan Pemanah).
Ini adalah sebahagian drp. gunung Uhud. Disebelah kanannya gunung itu menganjur sehingga beberapa km lagi.
Program keempat ialah melawat bukit magnet. Kawasan ini adalah penemuan baru. Dikatakan bas akan laju menaiki bukit dan menjadi perlahan semasa menuruni bukit disebabkan oleh daya tarikan magnet. Aku tak dapat nak cerita lanjut kerana aku tak dapat menghayati keadaan ini. Tok Arab dreba bas tu pun tak mau tunjuk lebih-lebih dgn alasan takut enjin bas dia rosak. InsyaALLAH, jika diizinkan ALLAH utk aku berkunjung ke sini lagi, aku akan cuba menghayati kebenaran situasi ini dan / untuk aku berkongsi pengalaman dgn. anda semua.
Gambar ini diambil drp. hujung jalan di bukit magnet ini. Jalan kesini adalah jalan mati.
Ini adalah wadi .... apa nama ntah, aku dah lupa sbb. buku catatan aku hilang. Wadi ini pernah di singgahi oleh Rasulullah s.a.w. & meminum airnya. Sehingga kehari ini air wadi ini tidak pernah kering. Kawasan sekitarnya juga amat subur dgn pohon kurma menghijau.
Ini adalah mesjid Khandak. Cuma lalu je, tak singgah pun. Masjid ini didirikan di kawasan terjadinya perang Khandaq. Ianya juga dinamakan Masjid Tujuh kerana ada tujuh buah masjid didirikan di kawasan Khandaq ini. Setiap masjid itu mewakili penjuru umat Islam berkubu.
Bangunan yg. diatas bukit itu adalah salah satu drp. yg tujuh itu. Manakala masjid yg ada menara kat bawah tu adalah masjid yg. baru.

Ziarah luar kali ini, kami tidak mengunjungi kilang mencetak Al-Quran atas syor dari mutawwif kami. Alasannya , jemaah wanita lebih ramai dari jemaah lelaki. Mengikut peraturan kilang mencetak Al-Quran ini, hanya jemaah lelaki sahaja yg dibenarkan memasuki kedalam kilang. Jemaah lelaki ini kelak akan mendapat hadiah senaskah Al-Quran. Manakala jemaah wanita tidak dapat.

Mengikut kata mutawwif kami, beliau telah check dgn rakan-rakan mutawwif beliau yg berkunjung kesini pada hari-hari sebelumnya, semua drp pengunjung tidak dapat membeli Al-Quran kerana tidak dijual. Kata mutawwif kami, kilang ini didirikan bukanlah untuk tujuan kormersial. Al-Quran yg dicetak disini adalah untuk diedarkan secara percuma atas nama wakaf. Hanya sebahagian kecil sahaja yg dijual kepada pengunjung. Setelah habis quota tersebut, ianya tidak dijual lagi. Untuk mengelakkan rasa tidak puas hati dari jemaah wanita, mutawwif kami mengesyorkan untuk tidak kesini kerana program ini dikenakan bayaran tambahan.

Bagi aku pribadi, aku tak lah rasa ralat sangat kerana aku telah berkunjung kesini pada umrah yg lepas. Jika anda ingin melihat keadaan didalam kilang mencetak Al-Quran ini, anda bolehlah melihat dalam posting Umrah Transit pada bulan April yg lalu. Cumanya hajat aku utk membawa balik Al-Quran hadiah dari kilang ini kali ini, tidak kesampaian.
Lokasi seterusnya ialah masjid Qiblatain @ masjid dua kiblat. Ulasan mengenainya juga telah aku buat dlm. catatan "umrah transit" di bulan April yg. lalu.
Lokasi terakhir ialah pasar kurma.
Aku terlupa nak record berapa jenis kurma yg ada dijual disini & berapa harga sekilo.
By sebelum zohor, kami dah sampai balik ke hotel. Selepas solat zohor, acara sendiri-sendiri. Kebanyakkan jemaah pergi tawaf kedai & melontar Riyal.

Tiada ulasan: