Adakah kita telah berjaya dalam hidup ??? Apakah ukuran "kejayaan" dalam hidup kita ???

Ukuran kejayaan dalam ISLAM ialah sejauhmanakah kita dapat mentaati perintah-Nya dalam masa yang sama meninggalkan larangan-Nya dan mengamalkan perkara sunnah. Dan ... mengakhiri ucapan dalam hayat kita dengan kalimah "Laa ilaha illallah, Muhammad Rasulullah".

Itulah kejayaan yang sebenarnya. So..., marilah kita sama-sama mencari kejayaan yang sebenarnya itu.

Sabtu, 29 Ogos 2009

Umrah Ziarah hari ke 5 - Khamis - 06 Ogos 09.

Seperti biasa , apabila ada program ziarah luar, seawal jam 6.30 pagi, jemaah sudah bersiap di lobi. Yea lah ... Subuh pkl. 4.40 pagi. Bila pkl. 6.30 pagi tu, matahari dah merayup. Lokasi pertama ziarah hari ini ialah ialah Jabal Thur. Lokasi dimana Rasulullah s.a.w. bersama Saidina Abu Bakar As-siddiq r.a. bersembunyi selama 3 hari 3 malam dlm. perjalanan hendak berhijrah ke Madinah. Rasulullah s.a.w. Berjaya meloloskan diri drp. kepungan kafir Quraisy yg hendak membunuh baginda dengan membaca surah Yassin ayat 9.Thur bermaksud unta betina yg sedang bunting.

Kami hanya melihat dari jauh sahaja kerana untuk mendaki hingga ke gua Thur dipuncaknya, memakan masa l/k 2 jam.

Lokasi kedua ialah Jabal Rahmah. Cerita mengenai lokasi ini juga telah banyak aku paparkan didalam siri "umrah transit" bulan April yg lalu. Malaslah aku nak ulang balik.

Dikesempatan ini, aku bawa cik puan aku naik unta. Tambang sorang 5 riyal. Unta tu dibawa pusing ada la 10-15 langkah kot. Auta betoi tok Arab ni.

Perlu diingatkan, jangan biarkan tuan unta ini mengambil gambar anda. Nanti akan dipaksa anda membeli gambar siap segera yg di shooting nya tadi.
Ini adalah pemandangan Padang Arafah & mesjid Namirah drp. atas Jabal Rahmah. Mesjid Namirah ini hanya digunakan setahun sekali iaitu pada musim haji.
Ini adalah mesjid Muzdalifah. Lalu saja, tak singgah pun.
Tempat melontar. Tunggu musim haji nanti.
Khemah jemaah haji negara-negara Asean. Catatan utk. ketiga-tiga tempat ini akan aku buat bila sampai turn aku naik haji 2011 kelak. Tak kuasa dah aku nak buat rayuan kat Tabung Haji, asyik reject je.
Sebelum kembali ke Makkah, rombongan singgah di mesjid Jaaranah untuk salin pakaian ihram bagi mereka yg ingin berumrah. Jaaranah merupakan salah satu tempat untuk bermiqat bagi penduduk Makkah.
Pemandangan kat ruang solat mesjid Jaaranah.
Setelah berihram, solat sunat tahiyyatul mesjid, solat sunat ihram dan berniat umrah, maka bermulalah lagi jemaah terikat dengan pantang larang ihram.

On the way balik ke Makkah, kami singgah di Jabal Hirak. Jabal Hirak merupakan tempat dimana nabi kita Muhammad s.a.w. menerima wahyu yg. pertama iaitu "Iqrak".
Untuk naik ke atas puncak Jabal Hirak & guanya, memakan masa 1.5 jam. Ada group yg. naik ke atas dgn. di bawa oleh Mutawwif mereka tapi pada waktu malam, pkl. 10 mlm dan balik pukul 2 pg. Aku tak sempat nak joint.
Jabal Hirak dari Masjidil Haram. Gambar ini adalah siaran langsung azan maghrib yg aku tangkap dari satelite TV kat living quaters aku di Sudan. Semasa berada di masjidil haram, aku sendiri tak jumpa pemandangan ni. Kalau tuan-tuan nak cari, kalau tak silap aku menara ni boleh dilihat dari arah kaabah rukun Yamani menghadap ke arah Marwah. Tuan-tuan kena naik solat kat roof top la kot baru nampak. Itu pun tak tahu lah, sbb base on gambar ni, CCTV tu mungkin berada kat atas menara jugak.
Lokasi seterusnya ialah Perkuburan Maqla. Diperkuburan Maqla inilah bersemadinya jenazah wanita pertama yg memeluk Islam dizaman Rasulullah s.a.w. yg juga merupakan isteri baginda iaitu ummu al-mukminin Saidatina Khadijah r.a.
Perkuburan Maqla ini merupakan perkuburan penduduk Makkah sejak zaman nabi hinggalah ke hari ini. Ianya juga merupakan perkuburan kedua yg akan dibangkitkan dihari kiamat nanti selepas perkuburan Baqee.

Amat bertuahlah bagi sesiapa yg dipilih utk meninggal sama ada di tanah haram Makkah atau pun tanah haram Madinah. Ini kerana jenazah mereka kelak, akan disemadikan disana. Haram dibawa balik untuk dikebumikan di tanah air masing-masing atau dimana-mana tanah halal.
Kata mutawwif aku, sekiranya mayat yg disembahyangkan di Masjidil Haram dibawa keluar melalui pintu di Marwah, bermakna jasad mereka akan dikebumikan di Maqla ini. Tetapi jika mayat di bawa keluar melalui pintu King Abdul Azizi, ia akan di bawa dgn kenderaan jenazah untuk dimakamkan ditempat lain.
Berdekatan dgn. perkuburan Maqla ini, adalah mesjid Jin. Disini lah sekumpulan jin berbaiah taat setia kepada Rasulullah s.a.w.
Kat sini pun, bas cuma lalu saja, tak singgah. Insya-ALLAH, dikesempatan yang akan datang, aku berhajat untuk datang kesini naik teksi.

Setelah sampai di Makkah, kami kembali ke hotel dahulu untuk menyimpan bag yg mengandungi pakaian biasa ketika ziarah tadi. Setelah ready, kami bergerak ke Masjidil haram untuk mengerjakan baki rukun umrah yg ke seterusnya iaitu Tawaf 7 pusingan di Baitullah, Saie 7 pusingan antara Safa & Marwah, seterusnya bergunting / bertahallul. Selesailah ibadah umrah untuk kali ini.

Tiada ulasan: