Adakah kita telah berjaya dalam hidup ??? Apakah ukuran "kejayaan" dalam hidup kita ???

Ukuran kejayaan dalam ISLAM ialah sejauhmanakah kita dapat mentaati perintah-Nya dalam masa yang sama meninggalkan larangan-Nya dan mengamalkan perkara sunnah. Dan ... mengakhiri ucapan dalam hayat kita dengan kalimah "Laa ilaha illallah, Muhammad Rasulullah".

Itulah kejayaan yang sebenarnya. So..., marilah kita sama-sama mencari kejayaan yang sebenarnya itu.

Jumaat, 20 Mac 2009

Crude Oil Flow Sequence

Exploration rig.
Ini adalah service rig. Ia merupakan peringkat kedua selepas exploration. Tugas service rig ialah memasang sucker rod & pump.



Ini adalah vertical well yg. menggunakan Positive Cavity Pump (PCP)

Close up PCP.

Manakala yang ini adalah horizontal well yang menggunakan Electric Submersible Pump (ESP).

Close up ESP.

Ini adalah suhu crude oil yg. keluar dari dalam perut bumi.
Ini adalah completion sign yg. juga menunjukkan kedalaman sesebuah well.
Ini pula adalah Oil Gathering Manifold (OGM). Pipe line yg. dari dalam tanah itu datangnya dari semua wellhead di kawasan sekitar. Disini, crude oil tersebut disatukan dan dihantar ke De-Gassing Field Facility (DGFF) plant melalui pipe line yg. lebih besar (16").

Inilah DGFF plant. Di dalam 2 buah vessel itulah berlakunya proses pengasingan gas dari crude oil. Setelah itu, crude oil akan dihantar ke Centralize Processing Facilities (CPF) di Thar Jath yg. jaraknya 35 km dari sini melalui pipe line bersaiz 24".
Inilah gas yg. dibakar hasil dari proses pemisahan campuran crude oil.
Centralize Processing Facility (CPF) yg. terletak di Thar Jath. Plant inilah yg. aku terlibat secara langsung ketika construction stage tahun 2005 dulu.
CPF - OGM & FWKO tank.
CPF process area - crude oil akan dipisahkan dengan benda asing lain terutamanya campuran air sebelum di eksport ke Port Sudan melalui 24" pipe line yg. jaraknya melebihi 2000 km dari sini.

Begitulah ceritanya Crude Oil Flow Sequence.

Tiada ulasan: