Adakah kita telah berjaya dalam hidup ??? Apakah ukuran "kejayaan" dalam hidup kita ???

Ukuran kejayaan dalam ISLAM ialah sejauhmanakah kita dapat mentaati perintah-Nya dalam masa yang sama meninggalkan larangan-Nya dan mengamalkan perkara sunnah. Dan ... mengakhiri ucapan dalam hayat kita dengan kalimah "Laa ilaha illallah, Muhammad Rasulullah".

Itulah kejayaan yang sebenarnya. So..., marilah kita sama-sama mencari kejayaan yang sebenarnya itu.

Rabu, 17 Jun 2009

Left Hand Drive.

Sudan adalah salah sebuah negara yang mengamalkan "Left Hand Drive".

Mula-mula bawa kereta stereng sebelah kiri ni, memang agak kekok. Sehinggakan pada satu ketika dulu, member-member kat dalam kereta, ketawa keras perut sebab aku bawa kereta pusing round about terbalik. Nasib baik pada masa tu tak dak kereta lain & tak da polis trafik.

Tapi bila dah hari-hari drive keta stereng kiri ni, day one balik Malaysia, mak andeh aku pulak ketawakan aku sebab drive lorong bertentangan.

Tapi, aku notice, left hand drive ni ada jugak kelebihannya. Antaranya ialah :
  1. Selesa masuk gear sebab pakai tangan kanan yang lebih kuat.
  2. Selesa nak menguyah sebab ambil makanan pakai tangan kanan.

Memang tabiat aku, kalau bawa keta terutamanya long distance, aku biasa sediakan makanan untuk aku mengunyah nak bagi hilang mengantuk. Maklumlah, aku ni jenis yang tak merokok.

Susah la nak ambek makanan & makan dengan tangan kiri. Tak selesa laaa... !!!

Lagi pun Nabi Muhammad s.a.w. ada bersabda yang maksudnya:

"Janganlah kamu makan dengan tangan kiri kerana syaitan itu makan dan minumnya dengan tangan kiri"

Haaa.... dengar tu !!! So, lepas ni sape-sape yang makan atau minum pakai tangan kiri, ikut setan la tu !!!!!

Tiada ulasan: