Adakah kita telah berjaya dalam hidup ??? Apakah ukuran "kejayaan" dalam hidup kita ???

Ukuran kejayaan dalam ISLAM ialah sejauhmanakah kita dapat mentaati perintah-Nya dalam masa yang sama meninggalkan larangan-Nya dan mengamalkan perkara sunnah. Dan ... mengakhiri ucapan dalam hayat kita dengan kalimah "Laa ilaha illallah, Muhammad Rasulullah".

Itulah kejayaan yang sebenarnya. So..., marilah kita sama-sama mencari kejayaan yang sebenarnya itu.

Sabtu, 29 Ogos 2009

Umrah Ziarah hari ke 10 - Selasa - 11 Ogos 09.

Pagi ini, group Gulf Air aku akan bertolak balik pada pukul 8 pg. Mereka telah melaksanakan tawaf wada pada pukul 6 pagi. Aku hanya mengantar mereka naik bas untuk meninggalkan kota Makkah yg penuh barokah ini. Aku terpaksa berpisah dgn group ini kerana flight aku lusa.

Dari kanan, puan Zai & suami, En. Rashdan, mutawwif kami Ust. Alam Shah, aku & my "mem" puan Ros, puan Mas dan suami,En. Abu. - 3 couple kamcheng.


Setelah mereka berlepas pergi, aku dgn. "mem" aku mengisi baki kesempatan yg ada dgn mengerjakan tawaf sunat.




Kaabah berlatarbelakangkan Makkah Hilton.




Bercukur adalah lebih afdal bagi lelaki setelah bertahallul. Semoga rambut yg aku tinggalkan di Tanah Haram Makkah ini akan menjadi sebahagian drp. saksi yg. aku pernah berkunjung ke Baitullah ini.

Kebetulan pagi ini tidak begitu ramai jemaah yg. tawaf. Aku sempat merakamkan photo ini yg. menunjukkan kerja-kerja memperbaiki kelambu Kaabah.

Kelambu Kaabah ini akan ditukar setahun sekali iaitu ketika jemaah haji sedang wukuf di Arafah.

Ini adalah penjuru Kaabah di rukun Yamani. Berdoa disini akan di "amin" kan oleh 70 malaikat.

Sebahagian drp. kerja-kerja meruntuhkan bukit dlm. usaha utk. meng"up-grade" & perluasan kota Makkah.

Tiada ulasan: